Vize školy
Koncepce rozvoje školy
Mgr. Lenka Firmanová, ředitelka školy
KODEX UČITELE ZÁKLADNÍ ŠKOLY, J. A. KOMENSKÉHO 474, P.O.
Při tvorbě koncepce v oblasti stanovování cílů výchovy a vzdělávání vycházím z následujících dokumentů:
- Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 – klíčový dokument MŠMT
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2016 – 2020
- Koncepční záměry inspekční činnosti ČŠI 2014 – 2020
Koncepce rozvoje školy je založená na vizi ředitele školy, na představách učitelů, rodičů a žáků, na představách zřizovatele a školské rady a podmínkách školy jako takové. Koncepci budou citelně ovlivňovat platné změny legislativního charakteru, dále nutnost zavádět pozitivní změny do vzdělávacího procesu, zkušenosti ze zahraničí i tradice domova, vědeckotechnický a společenský vývoj, nové poznatky z pedagogických disciplín, didaktiky i jednotlivých věd a rovněž podmínky, ve kterých se nachází naše školství jako celek.
Pro potřeby tvorby této koncepce jsem začala mapovat a analyzovat všechny oblasti spojené s chodem školy, (tj. výchovně vzdělávací, personální, materiálně technickou a organizace řízení) s cílem vytvořit novou, vlastní koncepci pro období 2018 – 2024. K tomu účelu jsem použila interní materiály školy a rovněž se snažila uplatnit dosud nabyté zkušennosti a následně zpracovala jednoduchou SWOT analýzu školy.
Jsem přesvědčena, že práce ve školství (řídící i přímá pedagogická s dětmi) je práce kontinuální sama o sobě, a je proto nutné navázat na předchozí období a inspirovat se z úspěchů a poučit se z chyb a nedostatků. Škola má vždy své možnosti materiální, prostorové, personální i finanční. Je třeba zaměřit se na jejich účelné, nápadité a plné využívání. Škola má však téměř neomezené hranice a možnosti svého vlastního rozvoje v učitelích i žácích a měla by klást na rozvoj pracovníků jak individuální, tak především týmový a na zapojení do rozvojových projektů a ostatní rozvíjející aktivity.
Škola zaujímá významné místo v projektu „Škola podporující zdraví“. Je založena na principech vedoucích k podpoře učení, osobnostního a sociálního rozvoje a zdraví. Program podpory zdraví je založen na třech pilířích:
- pohoda prostředí
- zdravé učení
- otevřené partnerství
Dále je charakteristická svým bezpečným, klidným a příjemným prostředím. Při výuce jsou používány efektní metody a formy práce inspirované různými pedagogickými směry. Větší pozornost je věnována zdravému životnímu stylu včetně vytváření podmínek pro možnost přirozeného pohybu žáků, environmentální výchově, cizím jazykům, prevenci sociálně patologických jevů a dalšímu vzdělávání učitelů a spolupráci s rodiči žáků a veřejností.
Společná organizační pravidla školy byla nastavena před několika lety a jsou velice přínosná pro život ve škole.
Součástí školy je její školní vzdělávací program RADOST – ÚSPĚCH - ZDRAVÍ, podle kterého se ve škole vyučuje ve všech ročnících.
Vize školy
- KVALITA výchovy a vzdělávání
- ROZVOJ schopností žáka
- POMOC žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- KVALITA v personálním zabezpečení vzdělávání
- OTEVŘENOST vůči veřejnosti
- DYNAMIKA v projektových aktivitách a v nových trendech
- EFEKTIVITA v řízení školy
- PODPORA v materiálním zabezpečení vzdělávání
Hlavní strategické cíle
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ OBLAST
- poskytovat vzdělávání v souladu se standardem všeobecného vzdělávání
- trvale aktualizovat školní vzdělávací program, který vychází z rámcového vzdělávacího programu
- koordinovat vzdělávací proces s potřebami celé společnosti
- propojovat teorii s praxí
- udržovat naplněnost školy
- podporovat talentované a nadané žáky
- vytvářet vhodné podmínky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- podporovat výuku cizích jazyků
- uplatňovat moderní metody výuky
- podporovat čtenářskou, finanční, matematickou a přírodovědeckou gramotnost
- pozitivně žáky motivovat k polytechnickému vzdělávání
- upřednostňovat zdravý životní styl a zdravou výživu
- vychovávat k toleranci a bezkonfliktní komunikaci
- vést žáky k sebeúctě, podpoře rodiny a přátel
- vést žáky k prezentaci jejich prací, k obhajobě názorů a vhodné diskuzi
- podporovat začlenění multimediální techniky ve výuce
- připravovat žáky ke konkurenceschopnému pracovnímu trhu
- vést žáky k tolerantnímu soužití s handicapovanými
- rozvíjet aktivity žáků, podporovat zájmové činnosti, zapojení do soutěží dovedností, účast v projektech, olympiádách
- motivovat žáky k návštěvě divadelních a filmových představení, koncertů, výstav
- zařazovat dopravní výchovu – chování chodců, cyklistů
- organizovat školní výlety, lyžařské kurzy
- vytvářet podmínky pro činnost psychologa ve škole pro pomoc žákům i pedagogům
OBLAST LIDSKÝCH ZDROJŮ
- stabilizovat pedagogický sbor i kolektiv provozních zaměstnanců
- snažit se zajistit plnou kvalifikovanost pedagogů a vychovatelů
- podporovat další kvalifikovanost a odbornost pedagogů
- rozšiřovat dovednosti v oblasti ICT
- zvyšovat jazykové kompetence pedagogů
- vytvářet podmínky pro kooperaci mezi vyučujícími
- motivovat zaměstnance k práci v týmech
- zlepšovat komunikativní dovednosti zaměstnanců
- odměňovat nejlepší pedagogy
OBLAST MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ
- efektivně využívat majetek školy
- poskytovat stravovací služby, udržovat estetický vzhled jídelny
- efektivně využívat a modernizovat tělocvičny a hřiště
- úspora energií
- efektivně využívat majetek vhodným pronájmem
- zajišťovat vhodné místnosti pro individuální komunikaci učitel – žák, učitel – rodič
- dodržovat zásady BOZP a hygieny školního prostředí
- využívat k rozvoji technického myšlení stavebnici Merkur
OBLAST MANAGMENTU KVALITY - ŘÍZENÍ A KONTROLY
- vhodně motivovat zaměstnance
- vzájemná spolupráce
- stanovení jasných pravidel a organizačních řádů
- smysluplné plánování
- pravidelné jednání pedagogické rady, vedení školy, úzkého vedení školy, předmětových komisí, schůzky s rodiči, jednání se školskou radou, podpora žákovského parlamentu
- plánovaná, přehledná ekonomika
- přehledná organizační struktura řízení
- plánovaná kontrola na všech úsecích a ve všech oblastech a součástech školy
- evaluace a autoevaluace
OBLAST DALŠÍCH AKTIVIT
- realizovat projektovou činnost školy – sledovat výzvy ÚK a MŠMT a předkládat žádosti o čerpání finančních prostředků z OP VVV
- aktivně spolupracovat v oblasti IKAP a MAP
- zaměřit se na tyto oblasti OP VVV na základě stanovených priorit:
- Podpora polytechnického vzdělávání
- Rozvoj kariérového poradenství
- Inkluzivní vzdělávání
- Podpora gramotnosti čtenářské, digitální, matematické a přírodovědné
- vytvářet podmínky pro dobrou spolupráci mezi školou a rodiči (SRPDŠ)
- posilovat doplňkovou činnost školy z důvodu ekonomického příjmu
Poslání školy
Chceme dosáhnout toho, aby škola byla moderní, otevřená a přitažlivá. Aby všem žákům i učitelům bylo zde dobře. Aby se zde skloubily různé metody a formy práce s nejlepšími českými tradicemi a zkušenostmi českého školství. Chceme, aby všichni mohli pracovat, poznávat a tvořit v bezpečném prostředí vně i uvnitř školy.
***************************************************
PRACOVNÍ MÍSTA - HLEDÁME DO SVÉHO TÝMU:
Učitele / učitelku fyziky